U heeft een website met een mooi design en de juiste informatie. Hoe krijgt u het nu voor elkaar dat bezoekers juist de inhoud lezen die ú wil? En hoe lezen bezoekers dóór?
Uit onderzoek door Nielsen, in 2006, is gebleken dat mensen websites lezen in een patroon: een F-vorm. Er wordt gelezen in twee horizontale strepen, gevolgd door een verticale.
F staat voor ‘fast’. De door u gepresenteerde inhoud op uw website, wordt snel gescreend door uw bezoekers. Het patroon van de letter F laat duidelijk zien, hoe uw website zo effectief mogelijk moet worden ingericht. Er blijkt uit het onderzoek dat bezoekers uw website niet grondig zullen doornemen, maar snel en gericht zoeken naar informatie.
Nielsen, J. (2006), F-Shaped Pattern For Reading Web Content, NN Group, www.nngroup.com, 17 april 2006
Doorbreek de F-vorm!
Het onderzoek over de F-vorm stamt uit 2006. Klopt dit hedendaags nog wel? Inmiddels is er uit meerdere onderzoeken gebleken, dat het patroon van de F-vorm kan worden doorbroken.
Geef gerichte informatie, waar bezoekers naar op zoek gaan, in opsommingen weer. Op onderstaande afbeelding is te zien dat bezoekers in gezochte inhoud, aangetrokken worden tot de opsommingen. De F-vorm wordt op deze manier doorbroken.
Gebruik foto’s en video’s in uw teksten, om bezoekers hier naartoe aan te trekken. De F-vorm wordt nogmaals niet gecreëerd, door de aantrekkingskracht van de afbeeldingen die worden weergegeven. In onderstaande afbeelding wordt weergegeven dat op deze manier de F-vorm wordt doorbroken.
Meyers, P.J. (2011), Eye-Tracking Google SERPs – 5 Tales of Pizza, The Moz Blog, www.moz.com, 5 oktober 2011
Wilt u dat bezoekers optimaal gebruik maken van uw website en bij de belangrijkste informatie blijven hangen? Is een mooi design daarbij ook niet onbelangrijk?
Schakel de diensten van Oxoweb in!
Wij passen bovenstaande feiten toe op uw website, tezamen met een mooi design en doorlopende service. Wij leveren graag onze bijdrage aan uw succes!
Meer weten? Neem gerust
contact met ons op.